dieta odchudzająca
0

Dieta redukcyjna

W artykule opisałam cele, charakterystykę, czas trwania i efekty, jakie daje dieta redukcyjna (inaczej odchudzająca, niskoenergetyczna, ubogoenergetyczna)

Cele:

1) zmniejszenie wagi przynajmniej o 10%,

2) dążenie do uzyskania należnej masy ciała

3) wyrobienie trwałych nawyków żywieniowych

Charakterystyka diety:

  • urozmaicona, dostosowana do preferencji, trybu życia, stanu zdrowia
  • z deficytem kalorii zależnym od aktualnego sposobu odżywiania (na podstawie dzienniczka diety), w następnym etapie w odniesieniu do zapotrzebowania kalorycznego
  • z modyfikacją/eliminacją niekorzystnych nawyków żywieniowych (podjadanie, objadanie się na wieczór, popijanie posiłków, opuszczanie śniadań i inne)
  • z wprowadzeniem regularnych posiłków – ustalenie przedziałów czasowych podczas wywiadu żywieniowego
  • wykorzystanie m.in. chudych produktów białkowych, tłuszczy roślinnych, pełnoziarnistych produktów zbożowych
  • w zależności od potrzeb: przepisy na zdrowe słodycze
  • edukacja na temat zasad zdrowego odżywiania się
  • analiza efektów, planowanie dalszych etapów
  • podtrzymywanie motywacji

Czas trwania

  • w zależności od istniejącego nadmiaru masy ciała, przyjmując bezpieczny poziom zrzucania 0,5-1 kg tygodniowo
  • uwzględniając ilość tkanki tłuszczowej: -1 kg = – 7000 kcal
  • czas odchudzania może być szybszy, gdy włączy się aktywność fizyczną

Efekty

  • już obniżenie masy ciała o 10% wiąże się z pozytywnymi dla zdrowia aspektami:
    • zmniejszenie ciśnienia tętniczego skurczowego o 20 mmHg i rozkurczowego o 10 mmHg
    • spadek glikemii na czczo o 20%
    • spadek stężenia cholesterolu całkowitego o 10% (LDL o 15%, triglicerydów o 30%)
    • poprawa tolerancji wysiłku
    • większa chęć do uprawiania aktywności
    • poprawa samopoczucia
  • przestrzeganie zasad diety i likwidacja błędów żywieniowych przez cały okres odchudzania uczy i wyrabia nawyk zdrowego odżywiania się, bez robienia odstępstw mogących w przyszłości doprowadzić do ponownego wzrostu masy ciała
  • pozostałe korzyści z redukcji masy ciała:
    • zmniejszenie bezdechu sennego
    • normalizacja cyklu miesiączkowego
    • poprawa gojenia ran
    • większa odporność

 

0
Image Gallery
blog-13
blog-3blog-12
blog-2blog-11
blog-1blog-10

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane posty