dieta niskosodowa
0

Dieta niskosodowa

Jeśli masz nadciśnienie tętnicze, tutaj znajdziesz zestaw zaleceń żywieniowych, dzięki którym zahamujesz wzrost ciśnienia!

Cele diety w nadciśnieniu:

1) zahamowanie wzrostu ciśnienia tętniczego krwi,

2) profilaktyka i zapobieganie nadciśnieniu,

3) oddalenie potrzeby włączenia leków hipotensyjnych

Charakterystyka diety niskosodowej:

  • ograniczenie spożycia sodu i jego głównego źródła czyli soli
  • w przypadku współistniejącej nadwagi/otyłości zmniejszenie masy ciała poprzez obniżenie ilości energii (kcal)
  • wprowadzenie zamienników zwykłej soli kuchennej: naturalne, łagodne przyprawy świeże i suszone, sól ziołowa, sól potasowa, niskosodowa, zielenina, czosnek
  • ograniczenie spożycia tłuszczów nasyconych (tłuste mięso, pełne mleko, sery żółte, wątroba, śmietana, masło)
  • nieprzekraczanie dobowego zapotrzebowania na białko (1g/kg m.c.)
  • niewielkie zwiększenie spożycia węglowodanów (szczególnie złożonych)
  • zwiększenie podaży witaminy C i potasu (owoce, warzywa)
  • wyeliminowanie mocnej kawy i herbaty, napojów energetyzujących, alkoholu, chipsów, paluszków, frytek, orzeszków solonych, żywności typu Fast-food, produktów typu instant, maggi, wdrożenie wody niskosodowej
  • ograniczenie spożycia wędlin, produktów wędzonych, serów, konserw, pasztetów, parówek, kiełbas, produktów kiszonych, puszkowanych i marynowanych

Czynniki decydujące o zakończeniu diety to:

  • do momentu ustabilizowania się ciśnienia tętniczego na właściwym poziomie (120/80mmHg), z zastrzeżeniem, aby nie wracać do nawyków żywieniowych sprzyjających nadciśnieniu i wzrostowi masy ciała
  • przy stosowaniu z lekami czasem nawet do końca życia

Efekty

  • obniżenie ciśnienia tętniczego (włączenie w to aktywności fizycznej i rzucenie palenia mają dodatkowy korzystny wpływ na spadek ciśnienia)
  • zmniejszenie ryzyka rozwoju nadciśnienia tętniczego
  • brak potrzeby zastosowania leków hipotensyjnych
  • zmniejszenie lub minięcie objawów związanych z nadciśnieniem
  • poprawa profilu lipidowego
  • spadek masy ciała
0
Image Gallery
blog-13
blog-3
dieta lekkostrawna

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane posty