Po co nam racjonalne odżywianie?

Racjonalne odżywianie i nawyki

Każdy z nas ma jakiś konkretny sposób żywienia. Jest to cecha, która różni nas od innych tak jak kolor skóry, płeć czy wyznanie. Jej zaletą jest to, że można ją poddawać modyfikacjom. Oznacza to nie tylko możliwość oddziaływania na dietę, ale i kontrolę nawyków żywieniowych.  Wiele osób poświęca sporo czasu na to, aby zdrowy nawyk na stałe zakorzenił się w ich życiu. Pamiętajmy, że zmiany w żywieniu są procesem wielopłaszczyznowym, obejmującym różne dziedziny naszego życia. Powinny przede wszystkim dotyczyć nawyków, które potem warto podeprzeć racjonalnym odżywianiem. To jest właśnie zdrowa dieta! O najważniejszych nawykach piszę w tym artykule.

Racjonalne odżywianie wg piramidy 

Racjonalne odżywianie to nic innego, jak odżywianie wg indywidualnie dobranych racji pokarmowych, określonych na podstawie naszego zapotrzebowania na energię, białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne. Jednak niewielu jest takich, co na co dzień przeliczają sobie te wartości. Świetnym odniesieniem może być piramida żywienia, która pokaże ile, czego możemy w ciągu dnia zjeść, aby pokryć to zapotrzebowanie. Jej podstawę stanowią produkty zbożowe, warzywa i owoce, które warto uwzględnić w każdym posiłku. Kolejne piętra stanowią produkty białkowe, takie jak jaja, przetwory mleczne, strączki, mięso i ryby. Wyżej są tłuszcze – ich potrzebujemy najmniej, ale też są bardzo ważne. 

Racjonalny posiłek

Co to jest racja pokarmowa?

Racja pokarmowa to porcja jedzenia, którą spożywamy w danym posiłku. Określa, ile możemy zjeść, jaki to ma być rodzaj jedzenia i oczywiście istotny jest fakt, aby to jedzenie nam nie szkodziło. I tu przydaje się wiedza i słuchanie własnego organizmu. Nie możemy ślepo wierzyć we wszystkie dietetyczne zalecenia. Gdy układam jadłospis np. w nadkwasocie dwóm różnym osobom, widzę różnice. Wynikają z odmiennej tolerancji produktów, trybu życia, zaawansowania choroby. Zalecenia mogą być ogólne przy danej jednostce chorobowej czy nawet w tradycyjnej piramidzie żywienia, ale i tak warto je z czasem indywidualizować. Są kierunkiem, z którego możemy skorzystać, ale dróg do celu może być kilka 🙂 

Zalety racjonalnego odżywiania

Po co mamy się tak odżywiać? Po pierwsze dostarczamy organizmowi odpowiednich ilości składników odżywczych, aby mógł on się prawidłowo rozwijać i funkcjonować. Po drugie zapobiegamy wielu chorobom, w tym otyłości, cukrzycy, spadkom odporności. I po trzecie dbamy o kształtowanie dobrych nawyków. Wszystko nawzajem się uzupełnia! Używamy dobrych dla nas produktów, dzięki którym czujemy się nasyceni, nie podjadamy słodyczy i innych przekąsek, ani nie przejadamy się. Efekt? Radość z jedzenia i zdrowie!