Dlaczego warto wprowadzać zdrowe zamienniki w żywieniu?

Przetworzone produkty

Nie ulega wątpliwości, że im mniej przetworzony jest dany produkt, tym korzystniej dla nas. Bo procesy przemiany surowca w produkt wiążą się ze stratami wartości odżywczej i pogarszają jego walory smakowe, które producenci często nadrabiają chemicznymi dodatkami.

Szybkie tempo życia często narzuca nam korzystanie z półproduktów, łatwych i szybkich do przygotowania i zjedzenia. Zawarte w nich składniki, takie jak syrop glukozowo-fruktozowy czy glutaminian sodu podkręcają smaki, od których potem trudno się odzwyczaić. I z czasem taka dieta może doprowadzić do wzrostu ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych (takich jak otyłość, cukrzyca, miażdżyca).

Dobre produkty

Produkty spożywcze, o pozytywnym wpływie na nasze zdrowie, to będą produkty jak najbardziej zbliżone do swej naturalnej postaci i/lub wykorzystujące mało inwazyjne metody przetwarzania. Do takich produktów należą surowe warzywa i owoce, mleko i jego przetwory, produkty zbożowe z pełnego ziarna (nieoczyszczone), nasiona roślin strączkowych, zioła, miód, surowe mięso i ryby (do domowej obróbki), jaja, nasiona oleiste, oleje zimnotłoczone.

Profilaktyka tańsza od leczenia!

Przykładowo wędlina, kupiona w sklepie, często zawiera sporo soli, wody, azotynów i innymi substancji chemicznych. Dlatego nie jest dla nas zdrowym produktem. Lepsza będzie wędlina, którą samodzielnie przygotujemy: kupując np. pierś z indyka, doprawiając ją i piekąc lub gotując. Fakt, zajmie to więcej czasu, ale czy nie powinniśmy na żywienie patrzeć przez pryzmat naszego zdrowia? – zjadając samodzielnie przyrządzoną szynkę nie szprycujemy się tzw. „chemią”, która może przyczynić się do rozwoju nadciśnienia, na którego leczenie musielibyśmy wydawać dodatkowe pieniądze? Co do nas bardziej przemawia? Czy 10 minut więcej dla własnego zdrowia to duży koszt? Jestem zwolenniczką przygotowania domowej wędliny i jedzenia jej 2-3x w tygodniu niż codziennie do chleba po kilka plasterków kupnej wędliny.

Podobnie z serkami topionymi… Zawarty w nich tłuszcz przyczynia się do wzrostu cholesterolu LDL we krwi. Moim zamiennikiem jest tutaj awokado, twaróg wymieszany z jogurtem albo pasta warzywna.

Zamienniki

Jeśli jesteśmy przyzwyczajeni do smaków przetworzonej żywności i chcemy przejść na zdrowe odżywianie, warto wprowadzić zamienniki. To jeden z niezbędnych elementów obok modyfikacji nawyków żywieniowych. Produkty te:

  • pozwalają zachować „koncepcję” dania,
  • są zdrowe,
  • dzięki ich odpowiedniemu doprawieniu, strukturze, wyglądzie sprawią, że zapomnimy o śmieciowym jedzeniu
  • wprowadzają urozmaicenie do diety, zapobiegając niedoborom pokarmowym
  • pomagają w nauce bilansowania posiłków
  • zwiększają sytość posiłku
  • budzą chęć odkrywania nowych smaków i eksperymentowania z żywnością w celach zdrowotnych

Poznaj przykłady:

  • kupna wędlina ⇒ domowa pieczeń z indyka
  • ser topiony ⇒ guacamole (awokado z sokiem z cytryny, czosnkiem i innymi przyprawami)
  • owocowy jogurt ⇒ jogurt naturalny ze świeżym owocem
  • ciastka nadziewane ⇒ kanapka z masłem orzechowym i miodem
  • sok owocowy z kartonu ⇒ świeży owoc lub sok świeżo wyciskany
  • kisiel z paczki ⇒ gotowane owoce zagęszczone skrobią osłodzone cukrem trzcinowym
  • czekolada do picia, proszek ⇒ naturalne kakao z mlekiem i miodem
  • chleb tostowy ⇒ chleb graham
  • leczo ze słoika ⇒ warzywa na patelnię z kurczakiem
  • margaryna ⇒ awokado, oliwa, masło
  • serek do smarowania pieczywa ⇒ chudy twaróg z jogurtem, rzodkiewką i szczypiorkiem
  • sos z paczki ⇒ oliwa czosnkowa, ziołowa lub o innym smaku
  • bułka tarta ⇒ otręby
  • płatki czekoladowe ⇒ prażone płatki owsiane podane z kakao
  • biała mąka ⇒ mąka orkiszowa, jaglana, gryczana, razowa
  • ryż biały ⇒ ryż brązowy, czerwony, dziki, paraboliczny pełnoziarnisty
  • chleb biały ⇒ chleb graham, razowy, orkiszowy, żytni
  • cukierki ⇒ orzechy, owoce suszone
  • maggi ⇒ lubczyk
  • przyprawy w kostce ⇒ naturalne zioła
  • kawa rozpuszczalna ⇒ kawa z ekspresu
  • herbata w saszetce ⇒ herbata w liściach, susz owocowy, ziołowy
  • warzywa konserwowe ⇒ warzywa kiszone, świeże
  • sosy do sałatek, kanapek ⇒ musztarda, chrzan, koncentrat pomidorowy, oliwa smakowa

Jak myślisz? Uda się przygotować z nich coś zdrowego? W mojej diecie są na co dzień i zdecydowanie się sprawdzają.Wybierz kilka z nich i potestuj w swojej kuchni. Pamiętaj, że możesz bawić się doprawiając ziołami takimi jak bazylia, oregano, majeranek, cząber, lubczyk, słodka i wędzona papryka, chili, pieprz, koperek, pietruszka. Chodzi o uzyskanie takich smaków, dzięki którym nie będzie Cię już ciągnęło w stronę przetworzonej żywności. W dodatku kupując takie zdrowe zastępniki, nie musisz spędzać tyle czasu na czytaniu etykiet!