Jak zmiany w żywieniu mogą wspomóc zajście w ciążę?

To, co jemy ma wpływ na wszystkie procesy fizjologiczne zachodzące w naszym organizmie. Płodność czyli zdolność do rozrodu to cecha zarówno kobiet jak i mężczyzn.  Jeśli starania nad zajściem w ciążę ciągną się miesiącami, jest to znak, że coś może być nie w porządku. Para powinna wspólnie zastanowić się, gdzie szukać przyczyn. Żywienie, aktywność fizyczna, stosunki emocjonalne z partnerem, stres to czynniki, które mają wpływ na płodność. Jeśli nie ma żadnych niepokojących objawów ze strony któregoś z układów (pokarmowego, moczowego czy hormonalnego) można zacząć od dokładnej analizy własnej diety. Warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  1. Czy codziennie jadam po  4-5 posiłków?
  2. Czy przerwy między posiłkami trwają od 2 do maksymalnie 4 godzin?
  3. Czy moje posiłki są urozmaicone?
  4. Czy kontroluję uczucie sytości nie doprowadzając do przejadania się?
  5. Czy w ciągu dnia zjadam ok. 750g owoców i warzyw?
  6. Czy w moim jadłospisie występują pełnoziarniste produkty zbożowe, takie jak razowy chleb, brązowy ryż, ciemny makaron, kasza gryczana?
  7. Czy połowa tłuszczów jaką dostarczam z dietą to tłuszcze roślinne, np. oliwa z oliwek, olej lniany?
  8. Czy jem dużo zielonych warzyw?
  9. Czy w moim żywieniu obecne są nasiona, pestki, orzechy, czerwone mięso, ryby?
  10. Czy dodaję kiełki roślinne do potraw?
  11. Czy unikam używek (kawy, alkoholu, papierosów)?
  12. Czy uprawiam systematyczną aktywność fizyczną?

Twierdzące odpowiedzi wskazują na zdrowy tryb życia, aczkolwiek nie wykluczają diety jako problemu w zajściu w ciążę.  Indywidualny wywiad żywieniowy pozwoli wykryć ewentualne błędy dietetyczne, a analiza ilościowo-jakościowa żywienia pokaże, czy występują nadmiary, niedobory lub nieprawidłowe proporcje między składnikami odżywczymi.

Już zmiana niektórych nawyków żywieniowych i poprawa jakości spożywanych produktów może wspomóc zajście w ciążę. O prawidłowe nawyki warto zadbać dużo wcześniej, aby w ciąży i w okresie karmienia nie eksperymentować. Jakość spożywanych produktów można poprawić wybierając żywność ekologiczną, jak najmniej przetworzoną, o dużej wartości odżywczej. Rodzice będą też wkrótce pierwszym przykładem do naśladowania dla swojego dziecka, jeśli chodzi np. o wspólne posiłki, ich przyrządzanie, podawanie, regularność, umiarkowane porcje, tempo jedzenia itd. M.in. z tego powodu warto zadbać o zdrowe żywienie.

Duży efekt sprzyjający zajściu w ciążę może przynieść rezygnacja z używek, spożywanie dużej ilości warzyw i owoców (ze sprawdzonych upraw), olejów roślinnych oraz ryb. Składnik, który ma bezpośredni wpływ na płodność to witamina E (nazywana jest witaminą płodności). Występuje w orzechach, nasionach, kiełkach, olejach. Kolejna ważna witamina to kwas askorbinowy (witamina C). Jej źródłem są warzywa i owoce, a przede wszystkim natka pietruszki, papryka, kapusta, cytrusy, kiwi, czarna porzeczka. Wpływa na żywotność plemników, a jej niedobór może zwiększać ryzyko uszkodzenia jąder. Wymienione wyżej witaminy oraz witamina A wraz z beta-karotenem, selen i cynk to podstawowe antyoksydanty, które bronią nasz organizm przed atakiem wolnych rodników. Te osłabiają organizm, predysponując do rozwoju wielu chorób, w tym pogarszają także funkcjonowanie plemników. Aby się uodpornić przed wolnymi rodnikami para powinna spożywać dużo warzyw i owoców oraz pić soki i napoje z owoców o wysokiej wartości ORAC (moc antyoksydacyjna).

Kwas foliowy to witamina z grupy B. Ma ogromne znaczenie w formowaniu się cewy nerwowej dziecka. Suplementacja zalecana jest już na 1 miesiąc przed zajściem w ciążę i powinna trwać do 3 miesiąca ciąży. Prowadzone są badania mające potwierdzić istotę suplementacji tej witaminy również przez mężczyzn.

Inne ważne składniki to witamina D (niedobór może wywołać uszkodzenia jąder), witamina B6 (obniża poziom prolaktyny), L-arginina (wpływa na dojrzewanie i liczbę komórek jajowych), magnez, żelazo.

Niezmiernie istotna jest jakość spożywanych tłuszczy. Nadmiar kwasów tłuszczowych typu trans (słodycze, ciasta, ciastka, frytki) zaburza syntezę hormonów. Z kolei kwasy wielonienasycone omega-3 (tłuste ryby, olej lniany) poprawiając przepływ krwi przez narządy rodne usprawniają ich funkcjonowanie.

Ponadto rezygnacja z produktów zawierających konserwanty, sztuczne barwniki, polepszacze smaku i zapachu hamuje gromadzenie się w organizmie toksyn, a włączenie kilkudniowej diety oczyszczającej usprawnia ich usuwanie.

W trakcie wprowadzania zmian żywieniowych można wykonać  ogólną morfologię, sprawdzić poziom cukru we krwi oraz profil lipidowy.

Zdrowa żywność daje nam możliwość sprawnego funkcjonowania na poziomie wielu układów, np.:

– warzywa i owoce dostarczają witaminy C, która wspomaga pracę układu odpornościowego

– pełnoziarniste produkty zbożowe zawierają błonnik, który dba o dobry stan układu pokarmowego

– nabiał obfituje w wapń, dzięki któremu układ kostny jest mocny i stabilny

– i jak wykazano powyżej zdrowa żywność wpływa także na układ rozrodczy.

Chcąc poprawić pracę jednego układu zazwyczaj polepszamy działanie wielu innych, dzięki czemu korzysta na tym cały organizm. Tego nie da nam żadne lekarstwo.

Chętne osoby zapraszam na konsultacje w ramach programu żywieniowo-kondycyjnego dla par starających się o dziecko.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *