Inne diety

DIETA MONTIGNACA

  • istotą diety jest spożywanie węglowodanów, które mają niski indeks glikemiczny
  • » Co to jest indeks glikemiczny (IG)?

    IG – określa procentowo szybkość wzrostu stężenia glukozy we krwi po spożyciu produktu w porównaniu ze wzrostem, jaki następuje po spożyciu tej samej ilości węglowodanów w postaci czystej glukozy. Im wyższy IG tym większe wydzielanie insuliny, a co za tym idzie – szybsze nadejście uczucia głodu.

  • niewskazane są produkty, których indeks glikemiczny przekracza 50 (ziemniaki, coca-cola, ryż dmuchany, pieczywo pszenne, herbatniki, biszkopty, rodzynki i inne)
  • tłuszcze nasycone zastępuje się oliwą, olejami roślinnymi
  • dopuszcza się sery żółte, pleśniowe, drób i ryby w nieograniczonych ilościach
  • dopuszczalne technologie: smażenie w niskiej temperaturze, wolne gotowanie
  • zasada łączenia: węglowodany + białka (śniadania, kolacje) i białka + tłuszcze (śniadania, kolacje, obiady)
  • wyklucza się słodycze, jasne pieczywo, ziemniaki, kukurydzę
  • dopuszcza się odstępstwa, łącząc produkty o wysokim IG z produktami o niskim IG

Ocena dietetyka: 4+

Dla chcących zdrowo się odżywiać myślę, że dieta Montignaca jest dobrym rozwiązaniem. Jedzenie wg indeksu glikemicznego reguluje pracę trzustki. Ale nie tylko IG powinien być wykładnikiem zdrowego żywienia. Musimy zwracać uwagę na kalorie, a sery żółte i pleśniowe zawierają ich dosyć sporo, są ponadto źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych. Długie gotowanie potraw obniża ich wartość odżywczą.

DIETA KWAŚNIEWSKIEGO

  • podstawą diety są tłuszcze, które w jej kontekście stanowią właściwe źródło energii
  • białko w niewielkich ilościach pochodzi z produktów zwierzęcych
  • najmniej spożywa się węglowodanów (rezygnacja z chleba, ograniczenie owoców, warzyw)
  • błonnik nie jest składnikiem pożądanym
  • pije się wszystko, co nie jest słodkie, a mleko, aby zwiększyć w nim zawartość tłuszczu miesza się ze śmietaną
  • posiłki spożywane są, gdy pojawi się ochota na nie
  • dozwolone jest jedzenie przed snem
  • dzięki niej można przytyć lub schudnąć
  • przy wolnym chudnięciu wdraża się system dwu posiłkowy

Ocena dietetyka: 3-

Boję się o poziom cholesterolu i triglicerydów po miesiącu stosowania takiej diety. Czy nie spowoduje wzrostu ryzyka rozwoju miażdżycy? A mała ilość posiłków? I całkowita zmiana proporcji makroskładników (tłuszcz na pierwszym miejscu)? To się mija z zasadami zdrowego żywienia.

DIETA CAMBRIDGE

  • niskokaloryczna dieta przemysłowa
  • zawiera wysokowartościowe białko, odpowiednią ilość węglowodanów, błonnik, witaminy i składniki mineralne, niewielką ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych
  • rozcieńcza się proszki przygotowując zupy i napoje
  • przeznaczona dla osób otyłych, których masa ciała stanowi zagrożenie dla zdrowia i tradycyjna dieta redukcyjna nie przyniosła oczekiwanych efektów lub przynosi je zbyt powoli
  • dozwolona jest woda mineralna, kawa, herbata bez cukru
  • można zastosować z dietą konwencjonalną o odpowiedniej dawce kalorii
  • nie mogą jej stosować osoby z cukrzycą I typu, dzieci i młodzież, kobiety w ciąży i karmiące, chorzy na porfirię, po zawale mięśnia sercowego, udarze mózgu, osoby o należnej masie ciała i wychudzone
  • można ją stosować maksymalnie przez 3 tygodnie

Ocena dietetyka: 5-

Nie jest to dieta dla wszystkich. Za kryterium oceny wzięłam pod uwagę osoby bardzo otyłe, którym trudno jest schudnąć. Takie mogą zastosować dietę Cambridge, ale zarówno przed i po jej zastosowaniu potrzebna jest ciągła opieka dietetyczno-lekarska.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *