Dieta w nadciśnieniu

Cele: zahamowanie wzrostu ciśnienia tętniczego krwi, profilaktyka i zapobieganie nadciśnieniu, oddalenie potrzeby włączenia leków hipotensyjnych

Charakterystyka:

  • przy nadwadze/otyłości zmniejszenie masy ciała poprzez obniżenie ilości energii (kcal)
  • ograniczenie spożycia sodu i jego głównego źródła czyli soli
  • wprowadzenie zamienników zwykłej soli kuchennej: naturalne, łagodne przyprawy świeże i suszone, sól ziołowa, sól potasowa, niskosodowa, zielenina, czosnek
  • ograniczenie spożycia tłuszczów nasyconych (tłuste mięso, pełne mleko, sery żółte, wątroba, śmietana, masło)
  • nie przekraczanie dobowego zapotrzebowania na białko (1g/kg m.c.)
  • niewielkie zwiększenie spożycia węglowodanów (szczególnie złożonych)
  • zwiększenie podaży witaminy C i potasu (owoce, warzywa)
  • wyeliminowanie mocnej kawy i herbaty, napojów energetyzujących, alkoholu, chipsów, paluszków, frytek, orzeszków solonych, żywności typu Fast-food, produktów typu instant
  • ograniczenie spożycia wędlin, produktów wędzonych, serów, konserw, pasztetów, parówek, kiełbas, produktów kiszonych i marynowanych

Czas trwania

Czynniki decydujące o zakończeniu diety bogatobiałkowej to:

  • do momentu ustabilizowania się ciśnienia tętniczego na właściwym poziomie (120/80mmHg), z zastrzeżeniem, aby nie wracać do nawyków żywieniowych sprzyjających nadciśnieniu
  • przy stosowaniu z lekami czasem nawet do końca życia

Efekty

  • obniżenie ciśnienia tętniczego (włączenie w to aktywności fizycznej i rzucenie palenia mają dodatkowy korzystny wpływ na spadek ciśnienia)
  • zmniejszenie ryzyka rozwoju nadciśnienia tętniczego
  • brak potrzeby zastosowania leków hipotensyjnych
  • zmniejszenie lub minięcie objawów związanych z nadciśnieniem
  • poprawa profilu lipidowego

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *